EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

"Wykaz lektur" w związku z nową podstawą programową jest określony w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz.17). Załączniki nr 2 i 4 do tego rozporządzenia zawierają podstawę programową dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej).
Dobór utworów ma uwzględnić następujące gatunki literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy. Przy wyborze należy kierować się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a także potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci powinny uczyć się na pa mięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.
Dobór lektur w podstawie został dokonany wedle następujących zasad: dla klas I–III szkoły podstawowej nie wskazuje się jakichkolwiek tytułów, gdyż to sam nauczyciel, znając swoich uczniów, najlepiej się orientuje,  które pozycje dzieci przeczytają z zainteresowaniem i o których będą chciały rozmawiać. Nauczyciel, w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem, powinien ponadto uwzględniać nowości na rynku wydawniczym, co zostało umożliwione przez brak spisu ograniczającego się do pozycji klasycznych.
Nauczyciel ma pełną dowolność wyboru lektur, które będzie czytał ze swoimi uczniami. Może wybrać takie bajki, wierszyki, komiksy, jakie uczniowie najbardziej lubią. Najważniejsze, żeby lektura sprawiała uczniom przyjemność i stawała się zwyczajem.

SPIS LEKTUR DO KLAS 1-3 EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ (ZGODNY Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ)

Klasa 1
Obowiązkowe


Uzupełniające

Klasa 2
Obowiązkowe


Uzupełniające

Klasa 3
Obowiązkowe


Dodatkowe ciekawe tytuły warte do czytania w całości lub części (nieobowiązkowe)

przerabiana jest cześć z podanych wyżej lektur wg wyboru nauczyciela

KLASY 4-6

Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje książkowe  w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:

Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród;

Jan Brzechwa  Akademia Pana Kleksa;

Carlo Collodi Pinokio;

Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady;

Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki

Irena Jurgielewiczowa Ten obcy;

Stanisław Lem Bajki robotów;

Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa;

Astrid Lindgren  Bracia Lwie Serce;

Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy;

Aleksander Minkowski  Dolina  Światła;

Ferenc Molnár  Chłopcy z Placu Broni;

Lucy Maud Montgomery  Ania z Zielonego Wzgórza;

Edmund Niziurski – wybrana powieść (np.  Niewiarygodne przygody Marka Piegusa,  Sposób na Alcybiadesa);

Joanna Olech  Dynastia Miziołków;

Joanna Onichimowska – wybrana powieść(np.  Duch starej kamienicyDaleki rejs);

René Goscinny, Jean-Jacques Sempé  Mikołajek  (wybór opowiadań z dowolnego tomu);

Henryk Sienkiewicz  W pustyni i w puszczy;

Alfred Szklarski – wybrana powieść (np.  Tomek w krainie kangurów);

Dorota Terakowska  Władca Lewawu;

Mark Twain  Przygody Tomka Sawyera

John Ronald Reuel Tolkien  Hobbit, czyli tam i z powrotem

Juliusz Verne  W 80 dni dookoła  świata;

Moony Witcher  Dziewczynka z szóstego księżyca;

Wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.