Kilka dobrych rad, jak pisać wypracowanie 

1. Nie odkładaj wypracowania na ostatnią chwilę.

2. Pracuj nad zadanym wypracowaniem przez parę dni – to nie znaczy, że masz codziennie pisać kilka zdań, ale myśl o nim, układaj plan w pamięci, sposób jego rozwinięcia.

3. Zastanów się, co wiesz na zadany temat – może warto sięgnąć po dodatkowe informacje.

4. Jeśli wypracowanie dotyczy konkretnej książki czy opowiadania, dobrze jest przejrzeć je jeszcze raz.

5. Ułóż plan wypracowania – pomyśl, czy jest logicznie skonstruowany.

6. Przez dwa dni lub trzy „oswajaj się” z treścią swojego planu – warto jeszcze raz wszystko przemyśleć.

7. Wymyśl wstęp i ... zacznij pisać, najlepiej na brudno.

8. Odczytaj swoją pracę najpierw po cichu, popraw i znów przeczytaj, ale już głośno.

9. Odłóż swoje wypracowanie na bok i odrób inne lekcje.

10. Przejrzyj raz jeszcze swoją pracę, sprawdź błędy i niezbyt ładne sformułowania, popraw i przepisz na czysto.

11. Wypracowanie gotowe!


 

Kilka dobrych rad, jak najlepiej odpowiadać na lekcji 

1. Po pierwsze – musisz dobrze przygotować się do lekcji w domu. Jeśli nie odrobisz lekcji, jeśli nie nauczysz się lekcji w domu, prawdopodobnie odpowiesz źle. To jasne!

2. Po drugie – musisz mieć bardzo dobrą koncentrację uwagi przy odpowiedzi, aby twój mózg dobrze pracował:

bullet

 Kiedy odpowiadasz – staraj się skupić całą swoją uwagę tylko na pytaniu, które zadał ci nauczyciel. Myśl tylko o tym co wiesz na ten temat.

bullet

 Nie rozpraszaj swojej uwagi na myślenie o tym, jaki dostaniesz stopień, co powie nauczyciel, co powiedzą koledzy lub koleżanki. Staraj się tylko o jedno – powiedzieć wszystko, co wiesz na temat zadanego ci pytania.

bullet

 Nie bój się! Jeśli będziesz się bał, że dostaniesz zły stopień, że dobrze nie umiesz, że będą się z ciebie śmiali – odpowiesz na ogół źle.

bullet

 Pamiętaj! Strach paraliżuje działanie mózgu i fatalnie wpływa na pamięć – możesz nie powiedzieć 25% tego czego nauczyłeś się w domu.

bullet

 Nie korzystaj z podpowiedzi kolegów. Jeśli zaczniesz słuchać podpowiadania, umysł twój, automatycznie przestanie samodzielnie pracować. To się nie opłaca!

bullet

 Codziennie bądź przygotowany na to, że będziesz odpowiadał. Wtedy nie tracisz głowy, gdy nauczyciel wyrwie cię do odpowiedzi.

3. Po trzecie – w odpowiadaniu na lekcji trzeba mieć doświadczenie. Najlepiej sam zgłaszaj się do odpowiedzi, a zobaczysz, ze głośne mówienie przed całą klasą po pewnym czasie będzie cię coraz mniej peszyło.

4. Po czwarte – podczas odpowiedzi stój prosto, swobodnie, z głową do góry. Mów głośno i wyraźnie. Odpowiadaj całym zdaniem. Pamiętaj, że na nauczycielu bardzo złe wrażenie robią uczniowie, którzy mamroczą coś pod nosem.

 

 

Kilka dobrych rad, jak najlepiej nauczyć się lekcji 

1. Przeczytaj sobie od razu cały rozdział.

2. Przeczytaj sobie po raz drugi cały rozdział, podkreślając w książce lekko ołówkiem najważniejsze wyrazy.

3. Zrób sobie plan całego rozdziału (jak zrobić plan znajdziesz w mojej styczniowej poradzie).

4. Wykorzystaj materiały pomocnicze (zajrzyj do atlasu, encyklopedii, obejrzyj fotografie, zrób rysunek, itd.).

5. Powtórz głośno treść rozdziału z książką lub planem, a potem bez książki i bez planu, dużymi częściami, tak jednak, abyś powtórzenie części drugiej zaczął od przypomnienia sobie końca części pierwszej, a powtarzając trzecią część – zaczął od końca części drugiej. W ten sposób lepiej zapamiętasz.

6. Bez zaglądania do książki i do planu powtórz głośno całość.

7. Nie zapominaj o krótkich, kilkuminutowych przerwach między poszczególnymi punktami.

8. Jeśli nie udało ci się dobrze powtórzyć lekcji – przeczytaj rozdział jeszcze raz, przeczytaj swój plan jeszcze raz, odłóż – powtórz rano, przed pójściem do szkoły.

 

 

Jak się uczyć – czyli parę słów o czasie nauki 

1. Aby jak najlepiej zapamiętać materiał, którego mamy się nauczyć warto skorzystać ze wskazówek dotyczących czasu, w którym najłatwiej zapamiętujemy.  

2. Po 1,2,3 dniach pamiętamy często dany materiał lepiej, niż bezpośrednio po nauczeniu się. Natomiast począwszy od 4 dnia zaczynamy zapominać, jeżeli nie powtórzymy sobie znowu.

3. Jeżeli masz zadaną lekcję do nauczenia się na pamięć, np. z historii, to najlepiej odrobić tę lekcję od razu tego samego dnia, a powtórzyć ja następnego dnia lub za dwa dni. Zapamiętaj! Naucz się lekcji na dwa dni przed klasówką lub odpytywaniem, a potem sobie tylko powtórz.

4. Jeżeli masz zadaną lekcję z dnia na dzień, to odrabianie lekcji zacznij właśnie od nauczenia się tej lekcji pamięciowej.

5. Warto jeszcze, jeżeli chcesz dobrze zapamiętać, zrobić krótką powtórkę przed samym wyjściem do szkoły.

6. Jeżeli lekcję, której się nauczyłeś, chcesz zapamiętać trwale, powtórz ją po 4 dniach, po następnych 4 dniach powtórz po raz drugi. Na powtórki wystarczy 10 minut. Chodzi o to, aby sobie tylko przypomnieć. Korzystaj z planów rozdziałów!

7. Lekcje pamięciowe, których nie lubisz, które cię nie interesują, które ci trudni idą – odrabiaj na raty (w 2 – 3 ratach). Unikniesz wtedy „kucia”, lepiej zapamiętasz.

 

 

Jak się skutecznie uczyć – czyli parę słów o zapamiętywaniu 

1. Jeśli chcesz coś dobrze i szybko zapamiętać, to nie wystarczy tylko czytać i powtarzać sobie. Trzeba z tym „materiałem do zapamiętania” coś zrobić. Trzeba uczyć się podczas działania.

2. Na czym polega działanie przy nauce jakiegoś przedmiotu?

bullet

 na sporządzaniu planu,

bullet

 na podkreślaniu ważniejszych wyrazów w książce,

bullet

 na rysowaniu, malowaniu, sporządzaniu modeli, itp.,

bullet

 na pracy z atlasem,

bullet

 na oglądaniu fotografii i reprodukcji obrazów,

bullet

 na pracy w „terenie”,

bullet

 na korzystaniu z telewizji, magnetofonu, dyktafonu,

bullet

 na korzystaniu z komputera.

 

3. Jak się robi plan?

bullet

 weź czystą kartkę papieru i po prawej stronie zrób margines,

bullet

 następnie dokładnie przeczytaj cały rozdział w książce, którego masz się nauczyć,

bullet

 potem przeczytaj drugi raz, ale już po kawałku i od razu pisz takie, jak gdyby streszczenie w punktach,

bullet

 każdy punkt pisz w taki sposób, aby już odczytując go można było się czegoś dowiedzieć,

bullet

 na marginesie pisz czerwonym długopisem najważniejsze nazwy, daty, liczby z danego rozdziału, ale tylko te, które trzeba   koniecznie pamiętać.

bullet

 jeśli chcesz powtórzyć dany rozdział, wystarczy zajrzeć do planu i zobaczysz, o ile łatwiej powtarzać z planem,

bullet

 nie wyrzucaj planów poszczególnych rozdziałów, na pewno przydadzą ci się, gdy będziesz przygotowywać się do klasówki z kilku tematów,

bullet

 zapamiętaj! warto robić sobie plan przy każdej lekcji pamięciowej – to szalenie ułatwia naukę.

 

 

Kilka dobrych rad dla uczniów, jak poradzić sobie ze złością

Najlepszym sposobem na radzenie sobie ze złością jest jej opanowanie lub rozładowanie, ale w taki sposób, aby nie ranić innych, a samemu poczuć się lepiej.  Oto kilka sprawdzonych sposobów:

v      Wyobraź sobie, że kartka papieru jest złością – zgniatasz ją i wrzucasz do kosza.

v      Możesz namalować złość kredkami lub farbami na dużych arkuszach papieru.

v      Uderzaj mocno w poduszkę, miękki tapczan lub worek bokserski.

v      Wykrzykuj swoją złość w poduszkę.

v      Spłucz złość wraz z wodą w toalecie.

v      Zrób sobie „ludzika złości” i opowiadaj mu zawsze o swoim zdenerwowaniu.

v      Biegaj, skacz, kop w piłkę, aż się porządnie zmęczysz.

v      Uderzaj drewnianą łyżką w garnki i patelnie (jeśli mama pozwoli).

v      Posłuchaj swojej ulubionej muzyki (najlepiej przez słuchawki).

v      Przygotuj plakietkę „jestem zły, trzymajcie się z daleka” i przypinaj ją do ubrania zawsze, kiedy jesteś zdenerwowany.

v      Wygadaj się przed kimś, kogo lubisz i kto cię zrozumie.

v      Zaparz sobie herbatkę z melisy.

v      Zrób sobie przyjemność (np. zjedz ulubiony deser, przeczytaj gazetę, itd.).

v      Wykorzystaj swój własny i sprawdzony sposób.

 

 

W SYTUACJACH TRUDNYCH

v      Sytuacja trudna to taka sytuacja, gdy nie potrafimy sobie z nią natychmiast poradzić, gdy nie mamy gotowej odpowiedzi czy sposobu poradzenia sobie.

v      Niektóre sytuacje są trudne dla wszystkich czy większości, np. występowanie przed dużym zgromadzeniem ludzi. Nawet dobrzy aktorzy, którzy przecież ciągle występują przed publicznością uskarżają się na tremę.

v      Uczniowie najczęściej przeżywają lęk, gdy mają pisać sprawdzian, odpowiadać przy tablicy przed całą klasa albo przemawiać do dużej grupy osób, na przykład na apelu.

v      Bardzo pomocną formą radzenia sobie w sytuacji trudnej jest relaks.

v      Najprostszą formą relaksu jest głęboki i regularny oddech.

v      Dzięki prawidłowemu oddychaniu można szybko uspokoić się, opanować nerwy, skoncentrować się oraz przypomnieć sobie posiadane wiadomości (np. przed klasówką, odpowiedzią czy występem).

v      Warto nauczyć się prawidłowego oddechu, który składa się z czterech etapów:

1.głęboko wciągaj powietrze i licz w myśli 1,2,3...

2.wstrzymaj oddech i policz w myśli 1,2,3...

3.powoli wypuszczaj powietrze i licz w myśli 1,2,3...

4.wstrzymaj oddech i policz w myśli 1,2,3...

v      Całość powtarzaj 3 – 5 razy. Nie rób nic na siłę, oddychaj w swoim rytmie, ale staraj się stopniowo wydłużać długość i rytm oddechu, licząc do 4, 5, 6...

 

Kilka rad dla uczniów, jak radzić sobie z dokuczaniem rówieśników

v      Spróbuj ignorować, co mówią sprawcy, udawaj, że cię to wcale nie obchodzi. Nie pokazuj, że jesteś smutny lub zły. Twoje zdenerwowanie sprawia im satysfakcję i zachęca do dalszego atakowania.

v      Staraj się wyglądać na pewnego siebie – chodź wyprostowany (plecy proste, podniesiona głowa). Możesz ćwiczyć taką postawę w domu, przed lustrem. Pamiętaj, że sprawcy poszukują uczniów wyglądających na takich, którzy się przestraszą i nie obronią.

v      Ćwicz swój głos – odpowiadaj pewnym i mocnym głosem, postaraj się patrzeć sprawcom w oczy. Odpowiadanie w sposób cichy i nieśmiały może zachęcać sprawców do dalszego zaczepiania.

v      Jeśli ci dokuczają – najlepiej odejdź. Nie przejmuj się, co o tobie pomyślą. Pamiętaj, im dłużej będziesz stał i słuchał tym większą zabawę będą mieli sprawcy.

v      Miej przygotowaną odpowiedź, np.: „Dziewczyny, nie macie nic innego do roboty?”, „To nie jest w porządku wyśmiewać się z kogoś”, „Możesz sobie mówić co chcesz, mnie to nie obchodzi”.

v      Powiedz krótko i stanowczo, że nie zgadzasz się na takie traktowanie, np.: „Nie mów tak do mnie”, „Nie zgadzam się”, „Nie nazywam się tak”.

v      Spróbuj być dowcipny. Poczucie humoru jest często najlepszą „bronią” na agresję. Jeśli kolega przezwie cię: „ ty, smarkaczu”, odpowiedz mu: „może masz chusteczkę ?”. Poćwicz takie odpowiedzi w domu.

v      Spróbuj zaskoczyć sprawców. Zrób coś, co zbije ich z tropu, zdziwi, np. udawaj, ze nie dosłyszysz („Co mówicie? Głośniej. Nic nie słyszę”), upozoruj, że mdlejesz („Chłopaki, kręci mi się w głowie od tego przezywania, chyba zemdleję”) itp.

v      Powiedz o tym swojemu przyjacielowi lub dobremu koledze/koleżance. Będziesz czuł się o wiele lepiej, gdy podzielisz się swoim zmartwieniem. Poproś o pomoc i radę. Czasem wystarczy wspólne spędzanie czasu na przerwie. Sprawcy częściej atakują pojedynczych uczniów.

v      Poradź się rodziców lub kogoś do kogo masz zaufanie (wychowawca, ulubiony nauczyciel, pedagog szkolny, ktoś z dyrekcji). Opowiedz im o swoim kłopocie. Dorośli mają różne, sprytne pomysły, jak rozwiązać taki problem. Warto skorzystać z ich wiedzy.

 

 

  Uwaga obecni i przyszli szóstoklasiści!

Garść sprawdzonych rad, jak poradzić sobie ze stresem egzaminacyjnym

 

bullet

      Boisz się „prawdziwego” sprawdzianu? To normalna reakcja. Wszyscy się trochę denerwują – nauczyciele też.

bullet

      Nie myśl o przegranej, o tym, że nie poradzisz sobie z rozwiązaniem zadań. Negatywne myślenie tworzy w Tobie zły obraz samego siebie.

bullet

      Pamiętaj, że to jeden z najłatwiejszych egzaminów w Twoim życiu i zdały go już tysiące takich jak Ty.

bullet

      Dzień przed sprawdzianem nie ucz się, nie powtarzaj. Zrelaksuj się, idź na długi spacer, dobrze się wyśpij.

bullet

      Zanim zaczniesz cokolwiek rozwiązywać, wycisz się i uspokój. Weź kilka głębokich oddechów i pomyśl, że na pewno dasz sobie radę.

bullet

      Czytaj uważnie i kilkakrotnie wszystkie polecenia, teksty i zadania, po to, aby je dobrze zrozumieć.

bullet

      Zacznij od najłatwiejszych poleceń, skończ na najtrudniejszych, bo pochłoną Ci one najwięcej czasu.

bullet

      Zanim oddasz pracę, przeczytaj ją dokładnie jeszcze raz. Nie spiesz się, popraw zauważone błędy.

bullet

      Licz wyłącznie na własne siły. Pamiętaj, ze próba ściągania może skończyć się dla Ciebie usunięciem z sali.

bullet

      Jeżeli wierzysz w magiczną moc przedmiotów, to weź ze sobą coś na szczęście. . .

                                                                                                                                                                                         A. Korzeniowska